Jambo! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Eva Berg - WaarBenJij.nu Jambo! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Eva Berg - WaarBenJij.nu

Jambo!

Door: Eva van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Eva

09 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

Jambo! Dat betekent Hallo in het Swahili's.
Gisteren had ik keukendienst op de school samen met Jelte en Linda. We moesten onder andere rijst uitzoeken. Er ligt dan een enorme bult met rijst op een tafel en dan moet je de verkeerde korreltjes eruit halen. Nou wat een hersenloos werk was dat zeg. We zijn daar echt heel lang mee bezig geweest. We hebben we goed met de mensen kunnen praten die daar werken. Op een gegeven moment kwam het onderwerp op homo zijn. We vertelden dat het bij ons geaccepteerd is en dat ze bij ons gewoon mogen trouwen en alles. De mensen schrokken daar heel erg van want ze vertelden dat het bij hun taboe is. Als je hier in Kenia homo of lesbisch bent ga je de gevangenis in en krijg je levenslang. Toen vroeg ik aan een vrouw wat zij had gedaan als zij er nou achter kwam dat ze zelf lesbisch zou zijn. Ze antwoorde zonder twijfel dat ze meteen zelfmoord zou plegen. Wij vonden dat zo heftig dat dat zo verschillend is hoe mensen daarover denken. Dan moeten wij als Nederlanders toch echt wel blij zijn dat wij zo veel vrijheid hebben hoor..

We gaan bijna elke avond met de groep samen weervolven. Dat is echt een superleuk spel om samen met een groep te spelen. Na het avondeten beginnen we dan direct nadat iedereen zijn malariapil enzo heeft genomen en gaan dan door tot 10 uur. Dat is zo omdat na 10 uur moeten de kinderen in bed liggen en gaat het licht uit.

Vandaag ben ik weer naar het weeshuis geweest. We moesten de oude verflaag eraf halen. Het weeshuis is zelf nog niet geopend omdat het nog niet af is. Ze zijn er al 4 jaar mee bezig. We werken bij het weeshuis en bij de school. Alleen iedereen heeft een beetje moeite om bij het weeshuis te zijn omdat die bouwvakkers zelf haast niks doen en wij halen nu de verf eraf die de vorige groep erop heeft gezet omdat het plafond nog niet was gedaan. Het voelt een beetje alsof ze aan het prutsen en treuzelen zijn terwijl je bij de school echt verandering ziet. Daar lag een paar dagen geleden nog een oude grond van aarde dat nat werd als het regende terwijl het cement er vandaag voor een deel inging. Dus dat schiet echt op en daar kunnen de kinderen over een paar dagen gewoon droog zitten.
Dat is zo'n mooie en dankbare gedachte!

Vanavond gaan we met de hele groep de voetbalwedstrijd kijken in de common room van de jongens. Helaas mogen we niet keihard juichen (hopeljik) omdat de school kinderen de volgende dag gewoon om 4l;30 op moeten staan. Die slapen al wanneer de wedstrijd begint. We hebben geregeld dat als Nederland in de finale komt dat we dan weer naar het cafe mogen om die wedstrijd te kijken zondag. Bij de vorige wedstrijd zijn we ookal naar dat cafe geweest en dat was zo ontzettend leuk. Ook waren we helemaal enthousiast dat ze daar pizza en patat hadden na al die dagen kool en maispap hahah.

Ik kijk erg uit naar dit weekend want ik wordt vrijdagochtend tussen 10;00 en 11;00 opgehaald door mijn gastgezin. Dan rijden Lisette en ik met hun mee naar hun huis en zullen we het weekend tot en met zondag 4 uur met hun doorbrengen. Ik ben wel heel nerveus in wat voor gezin ik terechtkom en hoe welvarend zij zijn maar stiekem hoop ik dat het primitief is. Zodat ik echt een weekend goed kan meemaken hoe die mensen overleven en hoe zelfvoorzienend zij wel niet zijn.

  • 09 Juli 2014 - 14:43

    Valerie:

    Super eef! Leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent, geniet ervan! Xx

  • 09 Juli 2014 - 16:02

    Maurice:

    Mooi verslag Eva, ik wens je een heel fijn en leerzaam weekend bij je gastgezin!
    Liefs Maurice

  • 12 Juli 2014 - 23:00

    Linda:

    Hoi Eva.
    Wat een mooie verhalen zeg!! Echt bijzonder om te lezen. Fijn dat je zo geniet. Hopelijk heb je een goed weekend!!
    Liefs van ons alle vier!!

  • 14 Juli 2014 - 09:04

    Jacqueline:

    wat een leuke ervaringen doe je op ! en je schrijft er mooi over .Hopelijk heb je het naar je zin in het gastgezin .nog veel plezier daar!
    groetjes jacqueline

  • 20 Juli 2014 - 22:47

    Opa En Oma Koenis:

    Hallo Eva

    Goeie avond en na een hele week in Noordwijk hebben we je leuke verhaal gelezen.
    Heel veel plezier bij je gastgezin en een goede reis terug naar Nederland.
    Een dikke kus en liefs van oma en opa.

  • 08 Augustus 2014 - 22:28

    Ingrid En Otto Bats:

    Lieve Eva, bedankt voor je leuke verslag. Heel veel succes in Groningen. xx Ingrid en Otto

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Ik heb dit dagboek aangemaakt omdat ik 29 Juni voor drie weken naar Kenia vertrek. Dit doe ik met de organisatie OPIN. Samen met 20 andere jongeren gaan wij hier ontwikkelingshulp verlenen. Deze mooie reis wil ik vastleggen op camera maar natuurlijk ook geschreven en daarom ga ik hier een blog bijhouden over de reis.

Actief sinds 10 Juni 2014
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 3891

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 21 Juli 2014

Kenia - Nyeri

Landen bezocht: