hostfamily - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Eva Berg - WaarBenJij.nu hostfamily - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Eva Berg - WaarBenJij.nu

hostfamily

Door: Eva van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Eva

15 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

Tussen 10 en 11 zouden we allemaal stuk voor stuk worden opgehaald door onze hostfamily. Maar wederom zou het Afrika niet zijn als dat zou kloppen. Lisette en ik werden pas rond half 12 richting de stad gebracht omdat de vrouw met haar dochter naar het ziekenhuis moest want ze was ziek. Dus lisette en ik zaten vol spanning in de auto. Toen we uitstapten zagen we een vrouw staan met twee kleine meisjes aan de hand, een tweeling! Ze heetten Mary en Shila en ze waren 4 jaar en 6 maanden.
Diezelfde dag zijn we langs 2 zussen gegaan en hebben ze ons hun huis laten zien. 1 zus woonde in een soort sloppenwijk en was een farmer. Ze liet ons haar stukje grond zien. Opeens begon ze uit het niets in een plant te hakken wat leek op een bamboe. Ze haalde de schil er af en gaf het aan ons. Het was sugarcane oftewel in het keniaans kigwa. Het was superzoet en daar werd suiker van gemaakt.

Het gezin zelf was opzich niet arm alleen ze hadden een huurhuis en dat was echt superklein en primitief.Het is een gezin van 6 maar er is ook nog een soort au pair in huis. Zij heet Caro en was echt een superlieve vrouw waar ik zo veel respect voor heb gekregen. Zij deed werkelijk alles in het huis en was zo vrolijk en bescheiden. het gezin bestond uit vader, die tot augustus niet thuis was. Moeder, zij heet Betty en was echt een superlieve sociale vrouw. 1 zoon en 1 dochter die allebei niet thuis waren want ze zaten op boarding school. En de tweeling, Shila en Mary. Ze zijn enorm verwende kinderen en krijgen alles wat ze willen, echt ALLES.

We hebben nog een fellowship meegemaakt met de buren en leuke gesprekken gehad met 2 buren van Betty namelijk Peter en Julias. Zij bedachten ook Keniaanse namen voor ons. Ik heet Penda wat love betekent, en Lisette heet Neema wat favour betekent. Fellowship is trouwens het bidden aan god wat voor hun heel erg belangrijk is.

Zaterdag hebben lisette en ik eerst hollandse pannekoeken gebakken en zijn toen samen met de zus van Betty Nyeri town in gegaan en zij heeft ons toen laten zien waar ze werkt en stelde ons voor aan haar collega's en baas. Ze werkt in een haarsalon.

Die avond hebben we de voetbalwedstrijd Nederland - Brazilie gekeken met Betty met Nederlandse stroopwafels.

Zondagochtend zijn we naar de kerk geweest wat best saai was omdat alles in het keniaans gesproken wordt en het is echt heel heftig hoe het geloof wordt overgebracht op de mensen hier. We zijn na de kerkdienst teruggegaan naar de school. Er was een nieuwe groep aangekomen uit Zeeland. Die avond zijn we naar de White Rhino gegaan om de WK finale Duitsland - Argentinie te bekijken.

Het is heel moeilijk om te beseffen dat we nog maar 2 dagen op deze school zitten. Vrijdagochtend vertrekken we naar Samburu voor de safari. We zullen daar op safari gaan en overnachten in luxe tenten.

• 16 Juli 2014 - 06:50

Ingrid En Otto Bats:

Lieve Eva, hartstikke leuk om je verhalen te lezen. Wat een verschillende ervaringen al in zo'n korte tijd. Heel veel plezier met alles!!!

Eva

Ik heb dit dagboek aangemaakt omdat ik 29 Juni voor drie weken naar Kenia vertrek. Dit doe ik met de organisatie OPIN. Samen met 20 andere jongeren gaan wij hier ontwikkelingshulp verlenen. Deze mooie reis wil ik vastleggen op camera maar natuurlijk ook geschreven en daarom ga ik hier een blog bijhouden over de reis.

Actief sinds 10 Juni 2014